Traktorok teljesítménynövelése átláthatóan, tényekre alapozva

Ember legyen a talpán, aki laikus felhasználóként el tud igazodni a különböző tuning hirdetések között. Rövid internetes böngészés után látható, hogy szinte mindegyik tuningolással foglalkozó cég borzasztó nagy tapasztalattal és már-már misztikus és futurisztikus szakmai tudással rendelkezik. Igaz, legtöbbjük garázsban működik és a hangzatos szakmai érdemek nem léteznek, de ezek hiányát virtuálisan „pótolják” weboldaluk segítségével. Kicsit  hasonlít az internetes társkeresésre…

 

Elnézést kérek az iróniáért -nem célom senki lejáratása- de sajnos „a tények makacs dolgok”.

Magával a szoftveres teljesítménynöveléssel nincs semmi problémánk, mi is foglalkozunk ezzel több mint 10 éve. Azt viszont elképedve látjuk, hogy mennyi szakmai dilettáns lepte el a piacot. Néhányuknak biztosan nagyobb a fantáziája és a marketing érzéke, mint a szaktudása. Vannak akik tuningról szóló könyvet adnak a gazdáknak az elvégzett munka mellé „bizonyítékul”, hogy az autótuningolásban szerzett tapasztalataiknak köszönhetően jó kezekbe került a féltve vigyázott traktoruk. Ismerünk olyan külföldi céget, amelyik házilag barkácsolt teljesítménymérő paddal járja az országot. Igaz, hogy a valóságtól 10-20%-kal eltérőek a mérési eredmények, de kb. 30 másodperces méréssel komplett teljesítmény diagramot tudnak szolgáltatni. Vannak olyan „profi” tunerek is a szakmában akiknek beállításaik annyira tökéletesek, hogy még a gépgyártók is másolják.( 🙂 ez tetszett a legjobban) Igaz, soha egyetlen beállításukat nem teszteltek teljesítménymérő padon, de csak azért nem, mert a profiknál ez elhanyagolható. Első pillantásra úgy tűnik, ezen a piacon mindenki profi és tökéletesen ért mindenhez függetlenül attól, hogy melyik márka melyik típusáról van szó. Természetesen mindegyiket tökéletesen ismerik. Abban a valószínűtlen esetben, ha mégsem, természetesen akkor is tökéletesre tudnak hangolni minden típusú gépet. Mindenen tudnak „tökéletesíteni” anélkül, hogy egyetlen traktor márka műszaki hátteréről és felépítéséről a legcsekélyebb fogalmuk is lenne. Ismereteik kimerülnek a diagnosztikai csatlakozó hollétében.

„Gyárilag minden túl van méretezve”

Igen, ebben bízik mindenki..

Márkától függetlenül elmondható, hogy vannak típusok amelyekben a hajtáslánc egyes elemei (leggyakrabban a sebességváltó) a gyárilag beállított motorteljesítmény közvetítése esetén is már pengeélen táncol. (pl. Case IH Maxxum 140, Steyr 6140, New Holland T6070; John Deere 6000. széria, stb.) Ezekben az esetekben nem, vagy csak nagyon kis mértékben engedhető meg a teljesítménynövelés!!!  Az üzembiztonság és a biztos meghibásodás közötti rendkivül szűk határ valójában hol húzódik, nem tudhatjuk meg pontos teljesítménymérés nélkül. Ilyen esetekben a  teljesítménynövelés pontos teljesítménymérés nélkül nem több, mint az orosz rulett.

Legtöbb „tuning mester” büszkén vállalja, hogy ő akár 20-30 lóerő többletet tud produkálni. (Köszönjük!) Évente 4-5 sebességváltót javítunk az efféle hozzá nem értő, kontrollálatlan tuningolásoknak köszönhetően. Természetesen a javítást követően fékpadi vizsgálatnak vetjük alá a traktort. Visszaállítjuk a gyári teljesítményt. Amennyiben az adott típusnál (az erőátvitelben) lehetőség kínálkozik, akkor fékpadon kontrollálva végezzük el a szoftver pontos módosítását.

„Mi a szoftverből is látjuk, hogy mekkora a teljesítmény”

Egy szoftveres teljesítménynövelés során a motorvezérlő EPROM adattartalmának módosításával érjük el a teljesítménytöbbletet. Különböző mappák adataiból és a módosítás mértékéből lehet következtetni a motor  teljesítményére, de ezek a számok eltérnek a valós teljesítménymérő padon mért adatoktól.  Mivel minden motortípus más és más fizikai tulajdonságokkal rendelkezik, ezért nem lehetséges, hogy ugyanazon módosítási logika mentén elvégzett beavatkozás minden esetben a kívánt változást eredményezze.

Természetesen érezhető jelei mindig vannak egy tuningnak. Nehéz talajmunkáknál vagy szállításkor egyértelműen tapasztalható a nagyobb menet ill. munkasebességből a változtatás. Ezekből azonban csak következtetni lehet, hogy a már megszokott menettulajdonságokhoz képest mekkora változtatás történt. Szubjektív érzésekre hagyatkozva kell eldönteni, hogy a tuning elérte a célját vagy sem!

Azt, hogy valójában mit értünk el, esetleg túllőttünk-e a kívánt célon vagy talán nem is súroltuk a határt, soha nem tudhatjuk meg hiteles teljesítménymérés nélkül!

 

„Hiába mérik meg a teljesítményt fékpadon, úgyis annyit mérnek amennyit csak akarnak”

Mondják azok, akiknek nincs fékpadjuk. Azért ruháztunk be a legprofibb eszközre és hitelesítjük rendszeresen, hogy pontos mérési eredményeket kapjunk. Nem a megrendelő elkápráztatását szolgálják a fékpadi mérések. Számunkra szolgáltat tényszerű adatokat a tökéletes és biztonságos eredmény eléréséhez.

A teljesítmény növelésekor súlyponti kérdésként kezeljük a pontos teljesítménymérést. Minden tuning megkezdése előtt teljesítménymérésnek vetjük alá traktorát, hogy meggyőződjünk annak aktuális állapotáról, teljesítményről és a motor hibátlan működéséről. Számtalan esetben csak ekkor szembesülnek a gazdák azzal a ténnyel, hogy traktorjuknak elsősorban javításra van szüksége, nem pedig tuningra.

Mikor van még kiemelten nagy jelentősége a hiteles teljesítménymérésnek?

– A tapasztalatból tudjuk, hogy ritka a két egyforma teljesítményű motor. Gyakran még az azonos típusú, közel azonos üzemóra-állású és azonos feltételek mellet üzemeltett motorok is markáns teljesítménykülönbséget produkálnak. Éppen ezért minden szoftvermódosítást egyedileg készítünk, az adott traktorhoz optimalizálva.

– Minden teljesítménynövelés előtt fékpadi állapotfelmérést végzünk. Meg kell róla győződnünk, hogy pontosan mivel van dolgunk. Egy hibátlanul működő rendszerrel vagy egy több sebből vérző és javításra szoruló géppel állunk-e szemben. Sok esetben különböző „élő hibák” miatt messze elmarad a teljesítmény a gyári paraméterektől. Ezekben az esetekben addig nem végezhető teljesítménynövelés amíg a fennálló hibát ki nem javítottuk. Teljesítménymérés nélkül ezek a hibák nem kerülnek felszínre.

A tényeknek higgyünk, ne a marketingnek!

Ne hagyja magát megtéveszteni! A végeredményt ne az alapján ítélje meg, hogy mennyi szakmai maszlaggal próbálják elkápráztatni! Ne elégedjen meg videókkal, melyeken a gépkezelőkből próbálnak kicsikarni elismerő szavakat tények hiányában, pusztán a szubjektivitásukra támaszkodva. Támaszkodjanak a racionális, szakmai alapokra épített valóságra!

Szerencsére, mint minden műszaki tudománynak, a teljesítménymérésnek is minden paramétere pontosan mérhető, meghatározható és ábrázolható. Egy tuning elvégzését követően a teljesítmény és a nyomatékváltozások ugyancsak pontosan mérhetők, megjeleníthetőek.

Végezetül két közismert idézet:

“Ami számítható, azt számítsd ki, ami lemérhető, azt mérd meg, ami nem mérhető, azt tedd mérhetővé.” Galilei (1564-1642.)

“Akkor mondhatjuk, hogy egy dologról tudunk valamit, ha a szóban forgó tulajdonságait mérni tudjuk, és a mérés eredményét számszerűen ki tudjuk fejezni.” Kelvin (1824-1907.)

 

 

 

 

 

Teljesítménynövelés - traktor tuning, optimalizálás

A teljesítmény növelésekor súlyponti kérdésként kezeljük a pontos teljesítménymérést. Minden tuning megkezdése előtt teljesítménymérésnek vetjük alá traktorát, hogy meggyőződjünk az aktuális állapotáról és teljesítményről, valamint a motor hibátlan működéséről.

További információ

Traktor power szerviz

Társaságunk legfőképp Case IH, New Holland, Steyr és McCormick típusú erőgépek javítására és szervizelésére, valamint a piacon megtalálható összes típusú mezőgazdasági gép teljesítménynövelésére specializálódott.

.

További információ

Teljesítménymérés

Társaságunk egyik legfontosabb diagnosztikai eszköze a mobil teljesítménymérő fékpad.
Az angol gyártmányú FROMENT SIGMA 50 TLT fékpad segítségével 515 LE és 3170 NM teljesítményig lehetséges az akár 3 órán át tartó folyamatos vagy akár dinamikus terhelésváltozással járó méréseket végezni.

További információ